- 02 października 2025
- badanie, gotowość szkolna, psycholog dziecięcy
Badanie gotowości szkolnej dziecka przeprowadzane jest w celu odpowiedzi na pytanie, czy dziecko jest dojrzałe do rozpoczęcia nauki w szkole. Diagnoza gotowości szkolnej ukierunkowana jest na uniknięcie ewentualnych problemów emocjonalnych związanych z poczuciem porażki dziecka, w sytuacji przedwczesnej decyzji o starcie szkolnym.
Na czym polega badanie gotowości szkolnej?
Badanie gotowości u psychologa polega na ocenie poziomu rozwoju dziecka:
- poznawczego,
- psychomotorycznego,
- społeczno-emocjonalnego
- psychicznego.
Trudności rozwojowe mogą objawiać się od wczesnych lat życia dziecka w następujący sposób:
- trudności z zapamiętywaniem znaków graficznych, które występują w jego otoczeniu (oznaczenia autobusu, przejścia dla pieszych, znaki drogowe)
- trudności w małej motoryce tj. posługiwanie się widelcem, nożyczkami, przyborami piśmienniczymi;
utrzymująca się wada wymowy, niepoprawne wymawianie wielu głosek np. sz, cz, ż, r ; - niska sprawność ruchowa, słabe w bieganiu, skakaniu, równowadze, jeździe na rowerku, hulajnodze;
- niepoprawna wymowa słów, zamiany głosek np. zamiast traktor – kratkor, tworzenie nowych słów np. wybieraczka zamiast łyżka i trudności z wyróżnianiem pierwszych i kolejnych głosek
- trudności z wychwyceniem różnic w parach wyrazów o podobnym brzmieniu np. buty – budy
- niechęć do zabawy klockami, układankami;
- trudności ze sprawnym odtworzeniem z pamięci szeregu cyfr, nazw miesięcy, pór roku;
- trudności z samoobsługą tj. zapinaniem guzików, zawiązywaniem sznurowadeł itp.
- trudności z zapamiętaniem adresu, krótkich wierszyków i piosenek.
Pamiętajmy, że wczesne uchwycenie wolniejszego tempa rozwoju w pewnych obszarach funkcjonowania dziecka stanowi szansę na podjęcie właściwej i systematycznej terapii i pełniejszy rozwój każdego dziecka.
Iwona Biernat