• 02 października 2025
  • badanie, gotowość szkolna, psycholog dziecięcy

Badanie gotowości szkolnej dziecka przeprowadzane jest w celu  odpowiedzi na pytanie, czy dziecko jest dojrzałe do rozpoczęcia nauki w szkole. Diagnoza gotowości szkolnej ukierunkowana jest na uniknięcie ewentualnych problemów emocjonalnych związanych z poczuciem porażki dziecka, w sytuacji przedwczesnej decyzji o starcie szkolnym.

Na czym polega badanie gotowości szkolnej?

Badanie gotowości u psychologa polega na ocenie poziomu rozwoju dziecka:

  • poznawczego,
  • psychomotorycznego,
  • społeczno-emocjonalnego
  • psychicznego.

Trudności rozwojowe mogą objawiać się od wczesnych lat życia dziecka w następujący sposób:

  • trudności z zapamiętywaniem znaków graficznych, które występują w jego otoczeniu (oznaczenia autobusu, przejścia dla pieszych, znaki drogowe)
  • trudności w małej motoryce tj. posługiwanie się widelcem, nożyczkami, przyborami piśmienniczymi;
    utrzymująca się wada wymowy, niepoprawne wymawianie wielu głosek  np.  sz, cz, ż, r ;
  • niska sprawność ruchowa, słabe w bieganiu, skakaniu, równowadze, jeździe na rowerku, hulajnodze;
  • niepoprawna wymowa słów, zamiany głosek np. zamiast traktor – kratkor, tworzenie nowych słów np. wybieraczka zamiast łyżka i trudności z wyróżnianiem pierwszych i kolejnych głosek
  • trudności z wychwyceniem różnic w parach wyrazów o podobnym brzmieniu np. buty – budy
  • niechęć do zabawy klockami, układankami;
  • trudności ze sprawnym odtworzeniem z pamięci szeregu cyfr, nazw miesięcy, pór roku;
  • trudności z samoobsługą tj. zapinaniem guzików, zawiązywaniem sznurowadeł itp.
  • trudności z zapamiętaniem adresu, krótkich wierszyków i piosenek.

Pamiętajmy, że wczesne uchwycenie wolniejszego tempa rozwoju w pewnych obszarach funkcjonowania dziecka stanowi szansę na podjęcie właściwej i systematycznej terapii i pełniejszy rozwój każdego dziecka.

 
Iwona Biernat